1 група – Свиня
Свинята се счита от народа за мръсно животно и поради тази причиня тя не служи за жертвоприношение.
На служба, оброк, принос и във всички други обреди, където се кади, свинята или свинско месо са изключени.
Единствено изключение се прави на Суроваки. Срещу Суроваки е втората кадена вечер. На тая вечер на обредната трапеза главната гозба, която играе роля на жертва, е свинята. Тя не е цяла, изпорзват се само главата и краката, които са останали от Коледа.
На Коледа без свиня никоя селска къща не може да мине. Оттам е обичаят и по градовете,защото без прасе да не може.
Шопарът се коли с особен обичай, близък до обред. От коледната свиня се пазят известни части съгласно поверия.
Някога, преди двеста и повече години, глава и краката на свинята сварени, са били кадени. Друго празненство, обред или религиозен обичай в чест на свинята няма.
Според народната вяра свинята е неуязвима от някакви нечисти духове и това поверие е свързано с разкази и предания.
Само свинята можела да влиза в тайнствените пещери, където обитават змейове, змеици, хали и други същества; тя влиза в тия пещери и излиза от тях без никаква вреда.
В Рабишката пещера, над с.Рабиша, Белоградчишко, според народното поверие е имало много змейове и змеици. Едно време тия змейове отвлекли една от най-хубавите в околията моми от с. Влахович. Момата изчезнала от нивата: както е жънала, свила се вихрушка откъм Рабишката планина, откъм пещерата и като се е завила около момата, след няколко минути вихрушката отлетяла пак към пещерата и момата се не видяла. Минали се месеци, когато един ден една от рабишките свине влезнала в пещерата и след няколко часа тършуване върнала се от пещерата и изнесла престилка, която престилка всички познали, че била престилката на грабнатата мома.
Поверието разказва, че няколко свине от същото рабишко свинско стадо влезнали в същата Рабишка пещера и се изгубили. Минало се дълго време и в селото узнали, че тия свине, като влезнали в пещерата, слезли под земята и по тайни подземни пътека под Дунав, излезли от друга пещера в Карпатите. Оттамо е и поверието, че Рабишката пещера се съединява чрез подземни пътеки с Карпатите.
Свинята има способността да предсказва за времето и селяните я имали като барометър.
Когато ще вали силен дъжд лятно време или ще има силна виелица зимата, свинята ще носи с устата си трески или клечки и ще ги слага в кочината си. Като видят селяните това, събират лятно време сеното или ако имат нещо друго — жито, царевица и пр, разтурено по двора да съхне; а пък зимно време, ако има стока, разпиляна по гората, прибират на сухо.
В народната медицина свинската кочина играе немалка важна роля. Когато някой страда от подкожна или надкожна болест, наречена свински сигреп, лекува се в свинската кочина чрез свинските нечистотии. В съботен ден, рано преди слънце, болният по риза ще влезне в кочината и ще легне в нечистотиите-. След това ще бъдат пуснати и изкарани свинете на паша; като излизат от кочината, свинете ще прескачат болния. След като излязат свинете, болният ще стане и тъй с нечистотиите ще отиде под витлото на някоя воденица и тук, като хвърли нечистата риза, ще се окъпе от водата, която изхвърля воденичното колело, и после ще се облече в нова риза и дрехи и ще си отиде.
Предпочитат в тоя случай воденица левак, т.е. в която колелото се обръща наляво. Поверието казва, че болестта ще мине.
Народа казва, че турчинът, ако стане вампир, той ставал само на шипар и живеел по гората като глиган. В с. Стубел, Кутловско — се случило много отдавна такова нещо. Господарят на селото, турчин от Берковица, умрял и се увампирил; той станал на глиган и ходил из Стубленската гора, и правел пакости. Сполучили да го убият. Когато одрали кожата, на десния крак намерили златен пръстен, по който пръстен са познали, че това бил техният господар. От уста на уста дошло е и до ушите на кадъната му в Берковица. Тя дошла в селото, попитала в кого се намирал пръстенът я го взела, a на човека дала пари и му поръчала да укрие всичко.
На плешката на коледната свиня или прасе гадателите познават миналото и бъдещето на къщата, на стопанина, на цялото семейство, какво има да стане в къщата.
Ако сънува човек свиня — не е добро.
Ако сънува прасе—добро е, придобие ще има.
Ако сънува, че има свиня и се опрасила — много добро е; голям придобив в къщата.
Ако сънува човек, че е имал свиня или прасе и е умряла — лошо е.
Ако колиш прасе или свиня — добро е: що желаеш, ще се сбъдне скоро.
В преносен смисъл „свиня“ значи нравствено мръсен човек.
Пpace значи здравичко, пълничко, но нечисто, неомито дете.
„Шопар“ значи угоен човек, шишкав, дебел — „станал цял шопар“
„Свински сой“ се казва за лош човек, с лоши нрави и от лоши родители.
от “Сборник за народни умотворения“- Димитър Маринов
“Жива старина. Кн. I. Вярванията или суеверията на народа. 1891“ – Димитър Маринов
