Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Дърварски керван се стяга.

Да се отиде за дърва, трябва да се съберат повечко дружинка, та да стане дърварски керван. Това сдружаване е възникнало, по всяко вярване, от несигурните някога пътища, но то се налага и от други нужди: да си помагат. Пътят е далечен и когато колите са натоварени, може да се случи, или колата да се претури и извърне, или оста да се счупи, или да стане друга беда; в такъв случай самичък човек не може си помогна, а ако е с дружинка, помощта е готова. За това, когато някой селенин има да отиде за дърва, той поканва съседите си, и когато се съберат дружинка, тогава почват да се стягаг за път.

Дърварът, преди да тръгне, първата му грижа е, да прегледа и приготви колата си, да приготви катраника, тръстина, манара и бъкъл.

Колата приготвя, като прегледа всичко, ако има нещо счупено или е на път да се счупи, поправя я и я нарежда, защото за един добър селянин, а особено ако бъде момък, да се счупи колата му, се счита за срам.

Катраникът се приготвя, като се напълни с катран до толкова, че да има да маже колата си, докато се върне от дърва. Също е срам за един добър селянин, ако тръгне на път без катраник, или ако катранът му не достигне.

На колата трябва да има още и тръстина, т.е. въже, с което ще връзва дървата. Тръстината е усукано въже от козина или ярина и усукват я самите селяни.

Манарата (секирата) е нужна да се секат дърва. Тя е сечиво, което се състои от две части: самата манара и дръжка. Дръжата е от дърво, и то обикновено от буково дърво.

За държалето има пословица: „гората плаче не от манарата, а от дръжалето“, т.е пак от дървото, защото без него манарата не би могла да стори нищо на гората. Приказката, как е създадена тая пословица, представя хубавата басня „Дръжалето и гората“.

Манарата е от желязо и я правят нашите ковачи. Съставните й части са: уши, в които се заглавя държалето; острец, който именно сече; острецът е направен от стомана, която се казва близница или нада. „Манарата ще се нада или ще се нада с близница“ значи, да й се тура стомана. Тилник е дебелата страна на манарата.

Манарата играе много важна роля в живота на селенина, и тя е неговият най-верен другар и спътник: никъде селянинът, ако е с кола, не тръгва без манара. При баянето от различни болести, като: уплаха, уроки, далак и други – манарата стои на първо място. Тя е послужила и в пословиците, било за поучение, било зи присмех:

“Немерила невястата манарата зад вратата“ – усмива щури глави, а надмените булки в новите къщи;

„Съче му манарата и от двете страни“ – от една страна изобличава лицемерния, а от друга усмива надменния;

„отсече като с манара“ – изобличава бързорекия,

„сече му умът като манара“ – усмива голословния бъбривец и самохвалец.

Манарата е предмет и на народни гатанки, които в тоя случай я опреличава на сокол и на кучка: „бясна кучка в гора лае“ и „сокол хвърка по гората.“

Манарата е скъпа за селянинът: ако из пътя стане някому някоя повреда, взимат му манарата; ако трябва някъде да се остави залог, то пак манарата се оставя.

Бъкълът е съд за вода. Него носи селянинът навсякъде, когато иде с кола или на жътва. Съставните части на бъкъла са: бръмки (две) железни, за които се връзва бъкълът и се качи на колата; дъги, на които едната има изпъкналост и се казва нос. В тоя нос има пробити две дупки на средата: едната със свредел по-широка, а другата с бургия по-тясна. По-широката се казва ускъе, откъдето се налива вода; ускъето се затисва с дървен чеп, наречен затискол. В по-тясната дупка е вглавена къса железна цева, наречена цивка; от тая цивка пият вода. От двете страни на носа има вглавени две железни бръмки, за които е вързано или верижка, или въже.

Бъкле е малък бъкъл, и направата му е същата. Бъкълът и бъклето се правят от нашите бъчвари и кацари. Бъкълът побира 10-20 оки вода, а бъклето 5—10. Правят се от дъбово дърво, а има и от ясеново, черничено и яворово.

„Знае ли свиня да пие из бъкъл вода“ е пословица, която усмива простите, които искат да се покажат учени; приказката е басня.

Тиквичка „ Кой няма бъкъл, минава и с тиквичка“-пословица за скромна бедност. И наистина когато няма повече бъкли в една къща, селянинът си служи с тиквичка. Тя е растение, кратунка, но особен род.

Тикичката от кратунка, грълежница, се сади по градините. Тиквата, ако е по-голяма може да побира 5 оки, а има и по-малки, които побират едва 1 ока.

Тиквичката е привързана с поворка/връв/, за да може да се носи или окачи на колата. Тя не е много здрава. „Веднъж тиква навода, дважи навода – трети път счувена“ пословица която усмива неспособните надменници. Приказката е басня“Тиквичката навода“

„Не било у тикви, та у кратуни“ е друга пословица, която усмива неспособните надменници и самохвалци. Приказката е басня под заглавие „Хвалбата на тиквата какво ще направи, кога стане кратуна“.

Докатото селянинът-дървар приготвя тия неща, неговата добра стопанка приготвя други работи, нуждни и без които на път не може да се иде.

„Зимно време без хляб — мътно време без дреха не ходи!“ е стара приказка, която всеки селянин помни и следва. Стопанката като знае горната пословица, приготвя на дърваря, дрехи и храна. Дрехите са: беневреци, глухче, а най-важното е гунята, връхна дреха. Храната е хляб, вино и ракия, сол и пипер, а ако е блажно-сирене, всякакви стръворинка /сухи неща за ядене/

Бъклицата е напълнена с вино, пинтата с ракия, а в заструзите има сол, пипер, сирене и всичко това се слага в торба и е закачено за колата.

Бъклицата правят нашите стругари „бъкличари“. Тя играе мнтого важна роля в домашния живот на селянина. Било на сватба, било на кръщане, тя е на първо място, тя се казва още и калесница. „Шарена“ бъклица, а понякога и „шиклосана“ е възпята в свадбарските песни. Бъклицата има и захлупак, който понякога служи и за чаша. Има бъклици, които събират 5-6 оки вино, но има и които побират едвам ½ ока.

Пинта е керамичен съд за ракия. Тя се има тапа, която е от кълчища. Тя побира най-много 1 ока и половина, а най-малко сто драма.

Заструзи и похлупци.

Похлупците са с една преграда, а заструзите с две, а понякога са три и четири и имат различно предназначение.

Похлупците, ако е през пости, ще бъдат напълнени или с лютеница, или със зеле, с тръпан боб, или друго нещо постно; ако е през блажни дни в похлупците ще има: сирене, варена кокошка, печено месо, сланина или друго нещо.

Похлупците се правят толкова големи, че да могат да съберат не по-малко от една ока ядене, има ги и по-големи и по-малки.

Заструзите са с няколко прегради. В най-долната ще бъде солта, защото тя е най-потребна; в по-горната ще бъде червен пипер, а в най-долната сминдух или ситна чубрица.  Правят се от буково дърво.

 

от “Сборник за народни умотворения“- Димитър Маринов

Книга 18-Сборник за народни умотворения и народопис

0 0 отзиви
Оценете тази статия
Абонирайте се
Уведомяване за:
0 Коментара
Най-новите
Най-старите
Inline Feedbacks
View all comments

Този блог е посветен на съхраняването на българските традиции, бит и култура. Открийте народни обичаи, занаяти, рецепти, билки и истории от миналото, които разкриват богатството на нашето наследство. Нека да вдъхнем нов живот на позабравени ритуали, легенди и занаяти, които са формирали идентичността на нашия народ. Присъединете се към това пътешествие към корените ни и възродете духа на България!

Абониране за нови публикации

© margu.bg 2025. Всички права запазени. Уеб сайт от ALDEV