Еньовден-24 юни-1 част
Черковен празник: Рождение на св. пророк Йоан Кръстител.
Народен празник: Празнува се в чест на слънцето и в чест на всичките болести.
Слънцето дотук е стигнало в пътуването си крайната точка на своя път към лятото; оттука ще трябва да се връща към зимата.
Тук си малко почива, та затова стои повечко на небето. Като си отпочине, окъпва се в живата вода и на сутринта на Еньовден, окъпано и подмладено, се обръща, за да тръгне назад.
Тоя ден изгрява много рано и се опрощава с оня свят, когото няма да види освен догодина. То е радостно, че ще се прибере към зимовище и от радост играе.
Мнозина, които са на полето или на планината и са се сетили да гледат внимателно при нагряването на слънцето, са виждали как то няколко пъти поигравало. Много е хубаво тоя ден да види човек слънцето при самото му изгряване т.е, когато издаде сърп, и то да те види и да вземе от тебе сбогом, и да те поръси.
Тоя ден се къпели и всичките болести в езерото, където извира живата вода.
Както слъцето, така и болестите, като се окъпят, изтриват се и изтърсват и наросват тревите: ето защо тая сутрин ливадите и горите са много росни.
Къпането. Нашият селянин и гражданин неохотно се отнася към банята неохотно се къпе.
Снагата му вижда вода само когато е малък: „Да знае мама— казало било бебето. – когато ми никнат зъбки, тя би и хурката си счупила, сгряла би вода и би ме окъпала“ – е приказка, която я има в народа, но все пак рядко са майки, които я изпълняват. Къпят бебето до 40 дни и после го изоставят. Къпят човека и когато умре, което къпане е дълбоко-обредно религиозно установлено; неокъпан мъртъв човек не го заравят. Значи и в двата случая къпят човека други, без той да знае. Къпят го и като младоженец по Ивановден, но и тогава насила го къпят други и той в много случаи се откупва.
Прочее кога друг път той мие своята снага?
Има дни установени, има случаи наредени, обредно-заповядвани, наложени, когато той обезателно трябва да се окъпе.
Тук не говоря за главата, която нашата жена мие поне в месеца, а за снагата.
Първо, той се къпе, когаго заболее и бабата-врачка му даде билки в му заповяда да ги вари, да се полива или къпе във водата.
Второ, той се къпе за здраве на Гергьовден, на Еньовден и на Горещниците.
На Гергьовден, нашият селянин се къпе от треска, т.е. да го не втриса, макар че и в много случаи той си спечелва треска, без да я има. На тоя ден се търкалят голи из росната трева, което съставлява пак един вид баня: но и това е свързано с възможни лоши последствия: търкаля се от краста, а много пъти получава краста. Къпе се на Гергьовден, защото и мечката тогава се къпела.
На Еньовден се къпе от лоши болести. Къпе се, защото се къпели слънцето и болестите. Това къпане е пак обредно.
На тоя ден сутринта много рано, преди ощу да изгрее слънцето, ще отидат на реката и ще се окъпят, като вярват, че в това също време се къпе и слънцето, къпят се и болестите — през цялата година болест за него няма да има.
Болните се къпят в извори, кладенци и чешми. Има изворчета, които през цялата година са пресъхнали, но на Еньовден ще изври вода и ще тече. Това е невероятно, но то е факт.
Тая вода е лековита, защото вярването утвърждава че тя се праща от слънцето. От тая вода наливат в бардуци носят у дома и после, като смесват в друга от реката или кладенеца, се къпят, като слагат вътре и тревата еньовка.
Слънцето нагрява окъпано и човеците го посрещат окъпани и празнуват в негова чест, като го изпращат на път към неговото зимовище.
Еньовски венец. Еньовският венец е втората част от обредите на тоя ден.
Билките за тоя венец ще се събират много рано в зори: тия билки са всякакви, каквито срещнат цъфнали из полето, но в него трябва да има следните билки: вратика, кумуника, чемерика и тинтява, но с изобилие от еньовка.
Тия билки набрани, донасят се в къщи и тук от тях увиват еньовския обреден венец.
На връщане обаче от полето с билките те ще минат през реката и там ще се окъпят, та окъпани ще вият венеца.
Такъв венец виела всяка къща някога, а сега се вие в една къща, където има стара жена, та държи обреда и от махалата идват моми, деца и булки да се провират през него. Увиват го на зелена черничева пръчка, а може и на ябълкова, крушова пръчка; увиват билките с червен конец. Венецът е по-голям —колкото да може човек да се провре през него.
Тоя венец ще го земат две булки с двете си ръце, а около тях моми и жени ще пеят песен. Докато пеят тая песен, ще се провират: най-напред децата, след тях момичетата подевки, след тях момите и булките, а най-накрая и жените.
Змей от гора Руски дума:
— Ой те тебе, Руске либе!
Вчера дойдох в твои двори.
По двор ходех, с кавал свирех,
С кавал свирех, тебе виках,
Но ти, Руска, не излезе;
Дали не си кавал чула.
Не си чула, не излезна,
Или, Руске, сън си спала?
Руска змейку отговаря:
— Чух го, чух го, либе змейко.
Но не смеях да излезна,
Да излезна дор до прага.
Аз си имам до пет брата:
Тримата са оженени,
А двамата — още момци.
Женените по себ знаят.
По себ знаят, та мируват
Но двамата, що са момци.
На праг седят и си точат
До два ножа, два ханджара.
Един ханджар, либе змейко,
Един ханджар е за тебе,
Един за теб, друг за мене.
Друга песен:
Ой, Домно, Домно,
Домно, царице!
Тръгвала е Домна
Сутрена рано
Билки да бере,
Билки за рожба.
Гора стигнала.
Билки набрала
И чула Домна,
Клепало клепе,
Клепало клепе
Рано в неделя.
Туй не е било
Боже клепало.
Но ло е било
Сама зменца, Златокрица:.
Щерка си глави,
Сина си жени.
Като свършат провирането, венеца окачват някъде в къщи или вън под стряхата и го пребират за през годината. Той се употребява за цяр, от него късат да дават на лехусите жени (които са родили), дават на заболели от незнайна болест самодивска, къпят с тия билки моми, булки и деца — които са изпити от лоши очи, които са изпили нещо изпратено или на които е направено магии. Венецът е много лековит. С тоя венец лекуват лехусите жени, заболели от навите. Лекуват ги,като ги провират през венеца три пъти.
Бильо берба или берба на билки. Билки берат на Гергьовден; берат и на Еремия и на Спасовден. Но на Еньовден бильобербата е обредна и повсеместна. На тоя ден не само врачките, билкарките и магьосниците, които работят с билки и берене, берат билки, но бере и всяка жена, всяка баба — защото всяка билка тоя ден, набрана и изсушена, служи за цяр.
Болестите според народното вярване са 77 1/2. Над всички тези болести е поставен Св.Иван бильо бер. На този ден всички болести се веселят, къпят се, кичат се с венци, пременят се в цветя и играят. Тоя ден са много весели. Всяка болести има и ден и лек, лекът й е в една билка, понеже човек не знае на всяка болест и денят и лекът, то тоя ден се празнува общо за всички болести и се берат билки. Седемдесетте и седем болки имат цяр, т.е. има билки за тях; за половината болест, името на която е незнайно, няма цярт няма билка. Билярките, врачките и магьосниците знаят коя билка за какво служи, но и те не знаят цяра на половината болка. Ето защо тоя ден, като се берат различни билки, ще се отделят настрана седемдесет и седем различни билки, а за половината няма да се вземе целият стрък, а ще се разцепи половината с цветеца — ще се зажми и ще се откъсне, която билка попадне на ръката. Така по тоя начин са набрани 771/1 билки.
Тия 771/, билки, събрани тоя ден, правят на китка, която в Софийско се казва яневска китка. Тая яневска китка служи за лек през годината. Ако някой заболее от някаква болест, а не може да се познае от каква, тогава зимат билки от тая китка и го кадят или слагат във вода и го запойват. Тая китка служи за цяр и на добитъка: ако стоката е нещо нефелина било от някаква болест, било от магии, взимат от тая китка цветове и ги стрият на прах и слагат в кърмилката, та закърмят стоката.
Билките на тоя ден се берат сутринта много рано — преди слънце. Затова тоя ден полето е пълно с жени, моми и булки. Билкарките, врачките и магьосниците се пазят да ги не види никой, когато берат билки, затова те излизат още през нощта у първи петли и берат билки само и по такива места диви и затънтени, където рядко някой ще може да отиде. За тая цел някои врачки отиват още от вечерта и там спят, та веднага след потайно време да берат билките.
от Сборник за народни умотворени-Димитър Маринов