Прокопи, Пчелар – 8 юли
Черковен празник: Св. великомъченик Прокопии; след големи мъки за Христа бил посечен във време на Диоклетиана в 282 г.
Народен празник: Прокопи, светец и покровител на пчелите, затова се казва още и Пчелар.
Тоя ден всички селяни, които имат кошери, ще омесят обредни хлябове, от които единят е боговица „Св.Петка“, а другият е светец за св. Прокопи, и преди да е изгряло слънцето, т.е. преди да са изчезнали пчелите от кошерищата си, отнасят ги в пчелините, кадят хлябовете, а после, като ги намажат с мед, разнасят ги по комшиите.
В Ломско преди 150—200 г. в три села: Метковец, Вълкова Слатина и Сливовик селяните покрай земеделието и скотовъдството в много голям размер са развъждали пчели: всеки селянин на средна ръка е имал по 50—60 кошери, а по-заможните са имали и до 400—500. В тия села тоя ден е излизало цялото село в полето, където са били пчелините, и там са клали курбан за здраве на пчелите, т.е. имало е оброк. Там свещеникът е светил вода и ръсил всичките кошери, а после преръсването слагана е трапеза. На трапезата покрай гозбите от курбана овен слагани са и цели пити мед, отрязани от кошерите.
Тоя ден много рано, като прекадят хлябовете, всеки стопанин на пчели ще отиде в пчелина гологлав и ще подреже всеки кошер, т.е, ще взима мед.
Тоя мед слагат на трапезата и попът го кади и от тоя мед пребират за през годината за цяр. Тоя мед употребяват срещу бодеж; с тоя мед лекуват гърлото на децата; сгряват меда на огъня и памук, навит на клечка, потопват в горещия мед и мажат гърлото отвътре; с тоя мед мажат ужиленото място от пчела,оса, стонога, стършел, паяк; с тоя мед мажат и младенците на Св. 40 в чест на баба Шарка и още в много случаи, когато народната медицина повелява болката да се цери с мед.
С тоя мед мажат и челата на децата, на момите и булките от уроки.
от Сборник за народни умотворени-Димитър Маринов
