Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Селище

Преди да се направи ижата или къщата, трябва да се намери място за селище. Както за селището на цялото село, така и за селището на отделни семейства първата грижа е да се намери място добро, което да не бъде отврътно или самодивско, но понеже не може да се познае, дали е мястото добро или отврътно, за всеки случай на новото избрано за селище място се прави някакво баене, придружено със заклинание – върши се пак някакъв обред.

Тоя обред и тия заклинания са тайни на бабата, която ги знае и върши.

Ето примерен обред: „Новото селище преди да се загради, ще се отбележи с копки; след това ще се вземе медник и то да бъде нов, белосан и ще се напълни с неначната вода/мълчана вода/ от кладенец или река; в тая вода ще се сложат всякакви билки и бурени, които са брани на Еньовден; между тия билки трябва да има самодивски или омайни и както ги наричат още отровни билки: иглика, вратика, кумуника, чемерика, перуника, росен и овчарска тинтява. Тая вода с тези бурени и билки се покриват с нов чист месал и медникът се слага на средата на новото гумно/харман, място за вършене/. През нощта в тайно време, бабата която ще лекува това селище, гола голенички, ще вземе мезника и наоколо във всяка копка ще сипва от водата, като заклева самовили, юди, самодиви, змейове, русалии и други зли дихания да бягат от това място. Заклеването, било такова:

Саводиви, самовили,               Ако тук сте седели,

И вие лоши юди,                    Ако тук сте дворили,

И вие бели русалии,               Съг си бежете пусто горо,

Сиви шарени змейове!           Пусто горо тилилейско!

Това заклеване повтаря при всяка копка.

Като свърши копките, идва на мястото, където ще се копа ямата за къщата и там ще сипе вода наоколо, като говори същото заклеване. След това изкопава по-дълбок трап и в него заравя билките. На това място после става и дръвника, или лочняк, но на това място вече не смее някой да легне да спи. Това всичко трябва да се свърши докато е потайно време“.

Свещениците изгонват злите духове със светена вода и ръсят новото селище. В требника има подобна молитва.

Лошите духове са пропъдени и ред е вече новото селище да се загради, та да стане гумно.

от “Сборник за народни умотворения“- Димитър Маринов

Книга 18-Сборник за народни умотворения и народопис

0 0 отзиви
Оценете тази статия
Абонирайте се
Уведомяване за:
0 Коментара
Най-новите
Най-старите
Inline Feedbacks
View all comments

Този блог е посветен на съхраняването на българските традиции, бит и култура. Открийте народни обичаи, занаяти, рецепти, билки и истории от миналото, които разкриват богатството на нашето наследство. Нека да вдъхнем нов живот на позабравени ритуали, легенди и занаяти, които са формирали идентичността на нашия народ. Присъединете се към това пътешествие към корените ни и възродете духа на България!

Абониране за нови публикации

© margu.bg 2025. Всички права запазени. Уеб сайт от ALDEV