Вещица.
Тя е много стара жена, която чрез тайната сила на разните билки и бурени и със съдействието на дявола и лошите духове, получавала свръхестествена сила, дарба и природа. Всички невидими духове са нейни прислужница и слуги. Тя постоянно се намирала в техния кръг и черпи от техните сила и мощ. Тя живее в пустите гори и планини, в дълбоките лесове, край река, извор или врело/Буен планински извор с бълбукаща вода, Извор, начало на река, Място, където водата на река не замръзва/. Тук тя е уединена и се занимава със събирането на билки и бурени. Тя има следната свръхестествена сила:лекува човек от каквито и да е било болести; предсказва бъдещето; открива тайните мисли на човека; покоряват й се самите стихии; тя можела да създаде вятър, дъжд, причинявала наводнения; преобразявала човека в животно, камък или дърво и го връща в основния му образ; можела да направи ако иска човека щастлив или нещастен; имала силата да се превръща в различни животни, а ако искала да става и невидима.
Змийте са нейни прислужници и слуги и те й помагали да събира билките и берените луковити и чародейни. Отровата на змията на нея не й действа.
Вещицата е лош дух, въплатен в лоша жена, която живее, но чрез силата на тоя дух тя също е един вид дух. Жена-вещица хвърчи, преобразява се на гъска, куче, вълк и пр.; тя не се събира с никого, живее край реки в пусти места и там се занимава с магии, за да прави пакости на хората.
Една жена става вещица чрез силата на лош дух или дявола.
Вещица става само лоша жена: сводница и родена с нишан или пък мъртвородена, а после чрез надуване съживена.
За да стане една жена вещица, трябва да бъде отровна, т. е. да не ражда вече, да е прехвърлила 50-те г.; стара и по-млада, ако е бездетна.
За да стане вещица, трябва да извърши следното:
На велики четвъртък взима първото яйце, което е снесено от черна кокошка, и то ако е снесено много рано, преди изгрев слънце. Това яйце ще носи под мишницата си, докато се излюпи. Пиленцето трябва да бъде също като майка си черно; ако е бяло, сиво, червено — не става. Това пиленце заколва на пусто огнище, като се съблече гола-голеничка, и с тая кръв ще намаже всичките стави на снагата си, т. е. всичките места, където снагата на човека се превива: на краката, на коленете, на кълките, на ръцете, на пръстите, лакътя, рамото, шията и пр. После се облича в нова никога необличана или новоскроена и ушита риза; и така с кръвта престоява 40 дни; после пак в потайна доба отива при някоя воденица опачница или левак, в която витлото се обръща наопаки — наляво; тая воденица е обикновено с едно витло. И тука под воденицата, под самото витло се окъпва и измива. После, пак гола-голеничка, отива на керепа или при яза на същата воденица и се полива с приготвени самовилски билки, сварени в ново гърне и на пусто огнище и на огън от бял бодил. Тук тя вече се предава на дявола и като се полее с тия самовилски билки, дяволът става за нея видим. Тя разговаря с него, получава поука и като се чуят първи петли, тя се връща у дома си, но вече не обикновена жена, а вещица.
Тая жена-вещица сега със силата на дявола може да става същество свръхчовек: може да познава всичко, каквото има да става занапред; може да познава кой какво е правил, какво има да му стане дори и какво мисли. Може да лекува всички болести; със силата на магиите тя може да довежда на човека разни болести, премеждия и напасти, дори и да го умори, а може и противното: да пропъди разни болести от човека, да отстранява премеждия и напасти и да дига от легло най-опасно заболелия. Може със силата на своите магии да отдели мъж от жена или отделени пак да ги събере: може да направи, по една мома момците да лудеят, а и противното: никой да я не погледна, всеки да бяга от нея. Може да преобразява момък на елен, а мома на кошута и обратното: да връща пак в първия човешки образ преправените такива. Със силата на магиите тя може: да сваля месеца, да докарва дъжд, дори и наводнение или да прави суша. Може да събира млякото от стадото, житото от нивите. С една дума, може да върши всичко, каквото поиска.
Такива вещици според народното вярване се познавали по това, че устните и снагата им са покрити с черно-модри петна, на пулове.
Вещицата вечер лягала и заспивала; щом заспи, душата й излизала, а трупът й оставял като мъртъв, само че слабо дишал. Душата в образа на жълто-черна пеперуда, наречена вещица, лети цяла нощи когото срещне или доближи, изпива го. Особено налитала на деца бозайничета и на хора, които лятно време спят вънка на двора или под кошовете.
Така хвърчи, докато пропеят първи петли. Щом пропеят петлите, душата и се връща в тялото и го оживява.
Ако обаче в това време някой обърне трупа й, душата, като се върне, не може да го познае и не влиза и трупът остава завинаги мъртъв, а душата се скита като нечист дух в образа на жълто-черна или тъмночервена пеперуда и оставя вещица. Ето защо човеците бягат от тия пеперуди и ги убиват, като вярват, че те са вещици. Когато хвърчи в образа на пеперуда, вещицата се вижда като огън или пламък и оттам се познава, че не е пеперуда, а вещица.
Всяка вещица обаче не става на пеперуда. Вещицата още може да става невидима и се претваря на разни животни: гъска, куче, вълк и пр. „Така видиш, че иде жена насреща ти, но тутакси не видиш нищо, а после малко хвърчи гъска около тебе или куче се изправи на пътя и те лае, или вълк и клоцка със зъбите си срещу тебе“
Вещиците още се казват и самодиви и самовили.
В с. Кумарица имало такава самовила жена. Тя ходила нощем по реките и вировете и там се срещала със самодивите, които й давали сведения, като коя болест с какъв цяр се лекува, кой от какво страда и пр.
И в с.Суходол имало също такава жена — самовила, по име Хубавела, но тя само лекувала, а никакви пакости не е правила на хората.
Вещиците се наричат още магьосници, бродници, билярки:
Майка ти вещицата,
Мама ти магьосницата,
Мама ти бродницата,
Мама ти билярката,
Що знае много магии;
Що знае биле всякакво.
Та омая младо и старо —
се пее в песента, където момъкът упреква любовницата си, че го омагьосала, омаяла, бильосала, да лудее по нея.
Бродници са, които бродят нощно време по вирове и пусти воденици и дружат с дяволи и самовили.
Магьосници са, които правят магии.
М а м н и ц и са, които мамят млякото от стадото и житото от нивите.
Билярки, които със силата на билките правят магии.
Вещиците се рисуват в народните приказки, че обитават в пусти места, край реки и че имат общение с дяволите и самодивите. Те имат пиленца, които не са обикновени пиленца, а змийчета. Те могат да правят всичко.
от “Сборник за народни умотворения“- Димитър Маринов
“Жива старина. Кн. I. Вярванията или суеверията на народа. 1891“ – Димитър Маринов
