Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

1 група-Овца, овен, агне

Овцата в коледарските песни се нарича „ваклушка“,„ваклошатка, т. е. с черен пръстен около очите. На ваклушка опреличават и момата.

Овцата е сагаалица, когато се обягнила и дава мляко. Яловица, когато не се ягни, следователно и не дава мляко. Яловицата се продава за клане.

Овцата по старост се нарича: овца на едно агне, на две агънца, на три и пр. — до десет, а най-много до 12 агнета; като стигне до тая възраст, тя ощръбее и вече се продава за клане.

Овците в голямо количество се наричат „сиво стадо“

Около овцата има устроени празненства.На Бъдня вечер ще се кади особен обреден хляб, наречен кошара, в който хляб овците са представени с обора, егрека и стъргата. Тоя хляб се дава на овчаря.

Гергьовден е празник, посветен изключително на овцата, т.е. на стадото, и около това стадо се извършват обреди, придружени с религиозни обичаи и песни. Овцата или стадото е предмет на високо религиозно почитание. Овца не колят, докато тя се агня; яловица или стара овца, ако я колят, не принасят като жертва.

Овенът е повече възпят в песните, както в овчарски и обредни, така и в моминските. Овенът се нарича „вакъл“ и „виторог; и момъкът много често се опреличава с вакъл овен. Овенът е предводител на стадото и като такъв той играе важна роля. Той е предмет на голямо внимание от страна на пастира и стопанина.

Песните, които възпяват овена, наричат го с разни хубави имена и представят го накитен с бисери и злато:

“Руна, Руне

Руна пасе сиво стадо.

Овен има четери рога.

Ялъци му подртсила,

Рогове му оковала,

Ноги му е позлатила;

Звънци има за хилядо,

Сам овен е за две хиляд.

Той и води сиво стадо.

Звънец дрънка, Руна пее,

Та се двама приглашават;

Кой ги чуе, той се чуди.

Що е тая хубавина.“

Друга:

“Тоню льо шилитарино!

Тоню льо ялуварнио!

Я ни улови овнето,

Овнето шесторогото,

Дето ти води стадото,

Дето му дрънка звънчето“

Друга

“Та изпасе овен девет млека;

На гърло му сенджир за хилила,

На сенджир звънец за две хиляди.

У звънеца зърно зънзарливо,

Леком бие, далеко се чуе:

Кога бие горе по планина,

Он се чуе доле по бел Дунав“

Друга

“Мое стадо лично беше.

У стадото девет овна.

Девет овни яловака;

На овните девет ката,

Девет ката, девет дзвънци,

Девет дзвънци позлатени.

Кога пият студна вода.

Та се чуе на изтока,

Дека слънце зора дава,

Ясен месец рок подава;

Кога пасат ситна трева,

Та се чуе на запада“

Овенът обикновено има имена. Така в една песен на такъв овен предводител името му се пее „караджа“, което е турско, а българското му ще бъде еленчец:

“Къраджа овен най-добър

Ако ми стадото измамиш

С вино ще те напоя,

С ориз ще те назобя,

Вълната ти ще обнижа

Със дребен, ситен маргарит.“

Или:

“Овен караджа-оладжа,

Дзвънецо кьу ти позлата,

Да пее като девойка;

Рогове кьу ти посребра,

Да лъщят като сълнцето“ – вика овчарят на овена и овенът му е повърнал стадото.

Овенът се казва още къосем. Пастирът, като му откарали стадото, не жали за него,но жали за овена:

“Тако си жаля кьосема

Със позлатените рогове,

Със посребрените копити,

Що ми стадото въртеше,

За дванадесет овчари.“

В други песни овенът — предводител на стадото, се нарича югич. Овен-годежник се казва овенът, който се носи от момъка на момата, когато се сгоди.

Тия и тем подобни епитети и хвалби в многото песни посочват голямото уважение, което имат пастирите и стадниците към овена.

Само овенът може да се коли курбан, на служба, оброк; овен може да се коли и на принос.

Овенът е недосегаем за лошите духове и самовилите.

В преносен смисъл значи:

„Овца“— глупав, щурав.

„Агне“ — незлобив, кротък.

„Овен“ — пръв между момците.

Агнето е възпято в песните и във всичките обреди,в които се нарежда жертвоприношение, агнето е жертвата. То е най-приятната жертва на бога.

На Гергьовден в чест на стадото се коли жертва, а тая жертва е агне.

Когато порасте, агнето става шиле. Ако някой няма овен за курбан, коли шиле.

Ако сънуваш, че пасеш овци – добри вести.

Ако сънуваш овен — радост;

че имаш агне — голям придобка.

 

от “Сборник за народни умотворения“- Димитър Маринов

“Жива старина. Кн. I. Вярванията или суеверията на народа. 1891“ – Димитър Маринов

0 0 отзиви
Оценете тази статия
Абонирайте се
Уведомяване за:
0 Коментара
Най-новите
Най-старите
Inline Feedbacks
View all comments

Този блог е посветен на съхраняването на българските традиции, бит и култура. Открийте народни обичаи, занаяти, рецепти, билки и истории от миналото, които разкриват богатството на нашето наследство. Нека да вдъхнем нов живот на позабравени ритуали, легенди и занаяти, които са формирали идентичността на нашия народ. Присъединете се към това пътешествие към корените ни и възродете духа на България!

Абониране за нови публикации

© margu.bg 2025. Всички права запазени. Уеб сайт от ALDEV