Ламя, Хала
Ламята или халата е също невидимо свръхчовешко същество, което живее в дълбоки пещери или в долния свят, където има безсметни богатства от злато, сребро и драгоцени камъни.
Ламята народното вярване представя като огромен гущер с кучешка глава; широки уста, който може да глътне цял човек или бивол; очи големи; четири крака с остри, дълги и яки нокти и опашка много дълга, която се завива на колело. Има криле големи, с помощта на които лети силно; тялото й е покрито с жълти люспи. Когато хвърчи, тя създава силна вихрушка, която откъртва от корена вековни дървета, вдига и отнася купи със сено, снопи и покриви, а понякога вдига и човеци.Черните облаци, които носят поройни разрушителни и опустошителни дъждове и градушка, според народното вярване не са друго, а хали или пък хали ги предвождат.
Най-големите врагове на ламите са змейовете, които постоянно водят с тях борба, за да запазят нивите и сеитбите от опустошителни дъждове или градушка.
Ламята е много голяма и може да глътне цял човек наведнъж; тя обикновено гълта моми и живее в дъното на морето или дълбоките езера.
В някои песни ламята се рисува като голяма змия:
Люта змия троеглава, Със крилете гора ломи;
Троеглава, шестокрила, Дека мине, все повехне,
Дванайсет опашата. Дека стъпи, все изсъхне;
Заечала, зафучала: Усили се у планина,
Със душата порой носи, У планина, у пещера.
В някои песни ламята се представена още по-страшна:
Но е била лоша ламя,
Лоша ламя с девет глави.
В житието на св. Георги се казва, че св. Георги убил такава ламя, та избавил царската дъщеря и отключил кладенците, които тя била заключила.
Такава досущ подобна приказка има и в нашите приказки за келеша, който ходил на долния свят и тамо убил ламята, та избавил царската дъщеря, на която бил ред да я глътне.
Халата според народното вярване пада по долините и по нивите като гъста мъгла и обира плодовете на класовете; затова някога нашите юнаци, като съгледали такава мъгла, ходили са, та са се борили с халата и я убивали.
Колкото и да са големи, страшни и силни ламите, нашите юнаци не са се плашили от тях, не са бягали, а са влизали в двубой и са ги побеждавали — убивали.
Засилила се страшна ламя, Па я погнал да я гони
Троеглава, шестокрила, Гонил ми я малко много
Иощ дванайсет опашата, Два Дни, три дни, две недели.
Засилила се у планина. Настигнал я в планина.
Зиме седи у планина, Извади си тънка сабля
Лете пада тъмна мъгла Преплати я на три плата
Покрай Трояново село. Та потекли до три реки
Лежала е малко, много, Една река жълто просо,
Малко, много, три години. Жълто просо по орачи;
Изгладила вси орачи, Друга река бяло мляко.
Вси орачи, вси копачи. Бяло мляко по овчари;
Не е била тъмна мъгла, Трета река руйно вино,
Но е била сура ламя. Руйно вино по копачи.
Дочул ми я Вранко юнак.
Вярването народно намеква в приказките, че има и женска ламя и че тя има ламчета, които дой с мляко.
от “Сборник за народни умотворения“- Димитър Маринов
“Жива старина. Кн. I. Вярванията или суеверията на народа. 1891“ – Димитър Маринов