Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Мишинден, Св. Нестор – 27 октомври

Черковен празник: Св. мъченик Нестор, пострадал за Христа във време на Диоклетиана, 288 г.

Народен празник: Мишинден (Ломско); Нестор (Софийско, Русенско); Разпущене (с. Подвее, Карнобатско); Св. Нистор (Битолско).

Празнува се в чест на мишките, да не правят пакост на храната, постелките, дрехите, повесмата, сеитбите.

Тоя ден рано сутринта се върши следният обреден обичай. Домакинята — най-старата жена в къщата, ще отиде много рано при кравата и ще вземе най-прясното й лайно; ако няма крава, ще вземе от биволицата; ако ли няма и биволица — нещо много рядко в селска къща, тогава ще вземе лайно от впрегатните валове или биволи; от друг добитък лайно за наречената цел не може да вземе.

С това лайно ще се върне в къщи и ще замаже камината на •огнището (камина или пезул се казва стената на огнището), долу кътовете и праговете на вратата; после ще излезне навън и ще мазне кошовете (с царевицата), хамбара (с житото, ръжта,ячмика, овеса и др. ситна храна) и зимнина (с дрехите, чергите и други постилки). През всичкото време, докато тя маже, след нея върви една друга жена от къщата и при всяко мазване я пита: „Какво мажеш, бабо (майко)?“ Тя отговаря: „Мажа на мишките очите“ Докато обаче маже, самата жена трябва да мижи. Като се свърши това, останалото лайно се лепи над горния праг.

Вярването народно е, че през годината мишките няма да правят пакости нито на храната, нита в полето, нита пък на дрехите, защото оставят слепи.

Тоя ден не работят нищо: не предат, не тъкат, не кроят, не шият; също не бъркат в сандъците, в кошовете, в хамбара; не бъркат в плявата, в армеята, в боба.

Обичаят почнал да се губи, обаче празникът останал.

В с .Подвес, Карнобатско, с. Медиен, Котленско, с. Клисура, Златишко, с. Колибите, Троянско, и Панагюрище някои не мажат никъде нищо, но празнуват, не работят нищо.

В с. Риш, Преславско, Мишинден не знаят; но на Сирни заговезни мажат очите на мишките с кал, както се каза; мажат обаче само камината.

В с. Шипка мажат само четирите рога (ъгъла) на прага и кътовете край огнището. Жената, която маже, трябва да мижи.

В Тетевен още от вечерта приготвят логачки (тръне лепливо) и сутринта рано ще вземат тия логачки и ги запалят; една от жените върти запалените логачки и казва. „Бягайте, мишки,плъхове, защото ви гонят св. Димитри и св.Нестор с огън и логачки!“ Тоя ден не работят нищо, нито бъркат в кош, хамбар, сандък или в плявата.

В с. Топлеш, Габровско, мажат с лайно четирите кьошета на къщата отвътре. Тоя ден не предат, не тъкат, не кроят, нито шият, не месят хляб; не бутат нищо в къщи, не бъркат в кацата армеята, нито във  фасула, леща и пр.

В с. Пиргос, Русенско, мажат камината,но с кал и докато маже, жената нарича: ,Да не салмуват, да не правят пакост — като се разбира, че тук се нарича за мишките.

В Битоля празнуват от глуфците (мишките), за да не ядат дрехите в сандъците.

В Щип тоя ден не бъркат в сандъците за да не правят пакост мишките.

от Сборник за народни умотворени-Димитър Маринов

0 0 отзиви
Оценете тази статия
Абонирайте се
Уведомяване за:
0 Коментара
Най-новите
Най-старите
Inline Feedbacks
View all comments

Този блог е посветен на съхраняването на българските традиции, бит и култура. Открийте народни обичаи, занаяти, рецепти, билки и истории от миналото, които разкриват богатството на нашето наследство. Нека да вдъхнем нов живот на позабравени ритуали, легенди и занаяти, които са формирали идентичността на нашия народ. Присъединете се към това пътешествие към корените ни и възродете духа на България!

Абониране за нови публикации

© margu.bg 2025. Всички права запазени. Уеб сайт от ALDEV