Пшеница; Ръж; Просо
1. Пшеница
Пшеницата е най-много възпята и най-религиозно почитана.
Тя се почита като: нива(още треви), плод(зърна) и като хляб.
Като нива е възпята с епитети „нива хлебородна“.
“Пченица църнокласица.
Бяла белия, пченица загария.“
В чест на нивата, на снопа и на кръстците на хармана се месят особени обредни хлябове.
На зърно тя се вари и кади като жертва, наречена коливо.
Без варена пченица не може да се извърши оброк, религиозен обред, погребение; като хляб тя е предмет на голямо религиозно почитание.
На хляба селянинът гледа като на свят предмет: преди да започне да яде хляба, той се кръсти; когато изпусне или настъпи хляб, той го взима и целува.
На хляба се кълне, трохите дори от хляба не смеят да бъдат тъпкани с крака или хвърлени на боклука, защото това представлявало най-голям грях.
Във всичките обреди и жертвоприношения хлябът, било като прост хляб или обреден, заема първо място и служи като най-свято жертвоприношение.
За да има житото клас, от който се прави хляб — трябва да се благодари на кучето.
„Класът някога бил много голям: от корена, та до върха имало жито; веднъж една жена взела, та си обърсала детето с класа и господ се разсърдил, и вдигнал го нагоре да няма клас. Кучето, като видяло как Господ дига класа, казало:
-Боже, остави това малко за мене.
И господ се смилил, та оставил клас на върха.“
2.Ръж
Ръжта в песните се нарича „хлебородна“:
“Не разпущай сиво стадо,
Покрай ръжье хлебородни,
Край пченица чернокласа.“
Хлебородна (плодородна) я наричат, защото много рядко има лоша година и се раждат навсякъде и в най-високите и най-каменистите места.
Ръжта няма онова уважение, каквото има пшеницата.
Ръж не се вари на коливо и не се носи в черква, ръжав хляб не се кади и не се прави обреден хляб от ръжено брашно; на сватба, на кръщене, на смърт и в приносите се меси хляб само от пшеница или чисто жито.
За това пренебрежение към нея според вярата на народа виновна е самата ръж, защото, когато св. Богородица, като родила Христа, сложила го в скута си и отишла в нивите, всички ниви и класове й се поклонили, само ръженицата не се поклонила, затова и св. Богородица я проклела: „много да ражда, но малко да се яде и в църква да не се носи“. Пшеницата, като тръгнала да за черква, минала покрай ръженицата и я повикала:
– Хайде да отидем в черква!.
Ръженицата се засмяла и рекла:
– В черква ли? Я си и оттука гледам черквата.
За това господ я проклел в черква да се не носи.
3. Просо
Просото, преди да се донесе царевицата в България, е било главна хлебна храна на селяните, понеже то е расло и расте навсякъде.
От просеното брашно са месили и пекли хляб, наречен и до ден днешен просеник. Днеска на неговото място е царевицата, а просото служи за храна на домашните птици и животни.
Просото в селския живот се нарича още „захрани дете“, защото някога детето, когато е идвало време да му се даде хлебна храна, захранвали го с просена кашичка; това се правило защото се вярвало, че детето през целия си живот щяло да бъде сито, понеже просото е белег на ситост — „харчиш, харчиш и довършване няма“.
Просото се нарича още прольо. Това име му оставило житото.
Поверието гласи следното:
“Веднъж житото и просото се срещнали. Просото се присмяло на житото с думи:
– Добра среща, женско играло! т. е. жените, като месят, играят си с тестото.
На това житото отговорило:
– Дал ти бог добро, прольо!
Виното, като чуло това, рекло и то да се подиграе с просото и като го срещнало, рекло:
– Добра среща, прольо!
Просото му отговорило:
– Дал ти бог добро, разбий глава!
Виното се ядосало много, но се покаяло.
То пак срещнало просото и му казало:
– Добра среща, захрани дете!
Просото му отговорило:
– Дал ти бог Добро, весели трапеза!“
Просото се кади на Бъдни вечер, за да има спор в къщи!
С просото се лекуват някои болести; при баянето просото често се употреблява.
В дъгата жълта брезда според вярата народна представлява просото.
В пеперугарските песни, в които се моли господ да даде дъжд, казва се:
“Дай боже дъжд.
Да се роди ръж,
Просо, жито, ичмик и пр.“
